Monday, June 18, 2012

Pengujian, Pengukuran, Pentaksiran & Penilaian

Ujian & Pengujian

Apakah perbezaan ujian dan pengujian?

Ujian merupakan suatu bahan atau alat tertulis yang dibina oleh guru untuk menguji kemahiran berbahasa.  
Contoh: 
  • Ujian Kloz - Ujian kefahaman membaca
  • Ujian Imlak - Ujian kemahiran mendengar
Ujian ialah prpsedur sistematik untuk memerhati tingkah laku seseorang individu dan menjelaskannya dengan satu sistem yang berkategori. (Cronbach, 1970)

Pengujian pula merupakan;
  • Proses menguji sesuatu kemahiran berbahasa atau; 
  • Proses sesuatu alat sedang ditadbir.
  • Pengujian menjelaskan tahap berapa baiknya prestasi pelajar
Pengukuran

Pengukuran ialah;
  • Proses memperuntukkan nombor kepada sesuatu secara kuantitatif. (Mokhtar Ismail, 2002)
  • ContohL Markat/ markah pelajar, jumlah berat badan, jumlah ketinggian dll.
  • Proses mendapatkan penjelasan secara numerik (angka) tentang sebanyak mana pelajar mempunyai ciri-ciri yang diukur dengan menggunakan alat tertentu.
Ciri-ciri pengukuran;
  1. Boleh dibuat atau dilaksanakan tanpa menggunakan alat pengujian.
  2. Menggunakan kaedah (alat)
  3.  Tidak bersifat mutlak
  4. Hasil pengukuran diwakilkan dengan sesuatu angka.
Pentaksiran

Pentaksiran ialah;
  • Proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman dan pertimbangan tentang produk sesuatu proses pendidikan.
  • Dalam konteks pendidikan; pentaksiran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat tentang pembelajaran.  (Lembaga Peperiksaan Malaysia, 2000)
Aspek-aspek utama pentaksiran;
  1. Instrumen
  2. Kumpulan yang ditaksir (kumpulan sasaran)
  3. Respon (proses menguji @ pengujian)
  4. Kumpulan penaksir (penguji)
  5. Skor (pengukuran)
Penilaian

Penilaian merupakan;
  • Proses mengenal pasti, memperoleh dan mentafsir maklumat yang berguna bagi pertimbangan pilihan-pilihan dalam membuat keputusan berasaskan kepada sesuatu objektif pendidikan. 
  • Proses mentafsir atau memberi nilai yang bercorak kualitatif tentang sesuatu kemahiran bahasa berdasarkan jumlah markah pencapaian hasil daripada pengukuran yang telah dilakukan secara kuantitatif.  (Abdul Aziz Abdul Mutalib, 1993, p.5)
Proses penilaian;
  1. Penentuan objektif/ ukuran
  2. Mendapatkan maklumat dan memproses maklumat/ analisis ukuran
  3. Membuat kesimpulan/ menyatakan nilai @ menginterpretasi ukuran
Proses mentafsir perlu berdasarkan kepada kriteria-kriteria tertentu.

Kesimpulan

  • Penilaian adalah langkah yang terakhir untuk mendapatkan keputuasan.
Berikut merupakan langkah-langkah membuat keputuasan/ penilaian dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu di sekolah.
Pengujian ---> Pengukuran ---> Pentaksiran ---> Penilaian


No comments:

Post a Comment