Monday, July 2, 2012

Tajuk 4: Pembinaan Ujian

Sebagai guru bahasa kita seharusnya sedar tentang kedudukan dan kepentingan ujian dalam penilaian pendidikan bahasa untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian pembelajaran dan pengetahuan murid-murid, kelemahan dan kekuatan mereka dalam menguasai kemahiran berbahasa dan sebagainya.

Jom kita tinjau tajuk 4! (^_^)

Dalam diskusi atau pembacaan anda akan temui istilah-istilah yang lazim digunakan dalam pembinaan sesebuah ujian, iaitu;
  • item
  • stimulus
  • stem
  • opsyen
  • key
  • distraktor
Apakah maksud istilah-istilah tersebut?

a) Item
  • Perkara atau alat yang digunakan untuk mendapatkan respon

b) Stimulus
  • Bahan rangsangan atau bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus, boleh berbentuk grafik, rajah, jadual, perbualan dsb.
c) Stem
  • Bahagian soalan yang mengandungi tugasan dan biasanya berbentuk ayat lengkap.  Soalan tersebut disebut sebagai tugasan soalan.
d) Opsyen
  • Pilihan jawapan
e) Distraktor
  • Pengganggu jawapan
f) Key
  • Jawapan yang betul kepada soalan.

Azizi Ahmad (2009) menggariskan sembilan (9) prinsip membentuk soalan aneka pilihan:
  1. Arahan jelas.
  2. Soalan dan jawapan hendaklah padat, jelas dan tidak berbunga-bunga (surat cinta bolehla...=)
  3. Perkataan sepunya tidak berulang dalam opsyen.
  4. Semua opsyen kelihatan munasabah.
  5. Taburan jawapan BETUL mestilah dibuat secara rawak, stabil dan seimbang.
  6. Opsyen perlu sama panjang atau 2 pendek 2 panjang.
  7. Elakkan opsyen dalam bentuk "Semua jawapan di atas" atau "Tiada satu pun jawapan yang betul".
  8. Aras kesukaran setara.
  9. Opsyen boleh disusun ikut abjad, nilai, nombor atau tahun.
Prinsip tambahan,
  1. Susun opsyen dari pendek ke panjang.
  2. Opsyen perlu diteliti. Ellakkan opsyen wujud dalam semua jawapan.
UJIAN OBJEKTIF

  • Item ujian jenis objektif ini memerlukan pelajar menulis atau mimilih satu jawapan yang betul dan paling baik.
  • Antara item ujian ini termasuklah item jawapan pendek, item jenis padanan, item jenis aneka pilihan dan kloz.
  • Dikatakan sebagai ujian objektif apabila tiada perbezaan markah apabila disemak oleh penilai yang berbeza.
  • Ujian objektif melibatkan proses menandakan, membulatkan, menggariskan, mengisi tempat kosong dsb.
 
Kelebihan Ujian Objektif

Antaranya ialah;
  1. Objektif ujian lebih jelas dan tepat.
  2. Bebas daripada penyelewengan pemarkahan.
  3. Mempunyai nilai diagnostik yang tinggi.
  4. Dapat dimarkat (diberi. dikira markah-markah) dengan cepat.
  5. Boleh diperiksa dengn komputer, mesin atau orang yang tidak berpengalaman.

Kelemahan Ujian Objektif

Antaranya ialah;
  1. Tidak dapat mengukur kebolehan pelajar memilih, mengatur dan membuat pilihan jawapan dengan tepat.
  2. Mempunyai kecenderungan meneka jawapan bukan berdasarkan pengetahuan.
  3. Calon terpaksa menggunakan banyak masa untuk membaca dan berfikir.
  4. Sukar menyediakan soalan berkualiti.
  5. Tidak dapat mengukur keaslian jawapan dan kemahiran berfikir pelajar.
  6. Kurang sesuai untuk menguji kognitif peringkat tinggi pelajar.
  7. Kurang sesuai dilakukan secara formatif.

UJIAN SUBJEKTIF

  • Soalan jenis subjektif terbahagi kepada beberapa pecahan seperti berikut;
    • Item jenis struktur
    • Item jenis esei
    • Item jenis ujian

Kelebihan Ujian Subjektif

Antaranya;
  1. Dapat mengukur kebolehn dan kemampuan murid berfikir dengan menggunakan aras tinggi.
  2. Tiada kecenderungan murid meneka dan meniru.
  3. Mudah dibina atau disediakan.
  4. Sesuai digunakan untuk menguji kognitif peringkat tinggi pelajar.
  5. Dapat mengukur keaslian jawapan.
  6. Dapat mengesan kelemahan dan tahan penguasaan pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran.

Kelehaman Ujian Subjektif

Antaranya;
  1. Perbezaan pemarkahan daripada penilai yang berlainan.
  2. Tidak boleh diperiksa oleh mesin atau orang yang tidak berpengalaman/ berpengetahuan.
  3. Lambat atau mengambil masa yang lama dalam proses pemarkahan.
  4. Mempunyai nilai diagnostik yang rendah.
  5. Bentuk tulisan dan gaya bahasa mempengaruhi pemarkahan/ penilaian.
  6. Memerlukan banyak masa semasa menjawab.

No comments:

Post a Comment