Jom kita tinjau tajuk 4! (^_^)
Dalam diskusi atau pembacaan anda akan temui istilah-istilah yang lazim digunakan dalam pembinaan sesebuah ujian, iaitu;
- item
- stimulus
- stem
- opsyen
- key
- distraktor
Apakah maksud istilah-istilah tersebut?
a) Item
- Perkara atau alat yang digunakan untuk mendapatkan respon
b) Stimulus
- Bahan rangsangan atau bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus, boleh berbentuk grafik, rajah, jadual, perbualan dsb.
- Bahagian soalan yang mengandungi tugasan dan biasanya berbentuk ayat lengkap. Soalan tersebut disebut sebagai tugasan soalan.
- Pilihan jawapan
- Pengganggu jawapan
- Jawapan yang betul kepada soalan.
Azizi Ahmad (2009) menggariskan sembilan (9) prinsip membentuk soalan aneka pilihan:
- Arahan jelas.
- Soalan dan jawapan hendaklah padat, jelas dan tidak berbunga-bunga (surat cinta bolehla...=)
- Perkataan sepunya tidak berulang dalam opsyen.
- Semua opsyen kelihatan munasabah.
- Taburan jawapan BETUL mestilah dibuat secara rawak, stabil dan seimbang.
- Opsyen perlu sama panjang atau 2 pendek 2 panjang.
- Elakkan opsyen dalam bentuk "Semua jawapan di atas" atau "Tiada satu pun jawapan yang betul".
- Aras kesukaran setara.
- Opsyen boleh disusun ikut abjad, nilai, nombor atau tahun.
- Susun opsyen dari pendek ke panjang.
- Opsyen perlu diteliti. Ellakkan opsyen wujud dalam semua jawapan.
UJIAN OBJEKTIF
- Item ujian jenis objektif ini memerlukan pelajar menulis atau mimilih satu jawapan yang betul dan paling baik.
- Antara item ujian ini termasuklah item jawapan pendek, item jenis padanan, item jenis aneka pilihan dan kloz.
- Dikatakan sebagai ujian objektif apabila tiada perbezaan markah apabila disemak oleh penilai yang berbeza.
- Ujian objektif melibatkan proses menandakan, membulatkan, menggariskan, mengisi tempat kosong dsb.
Kelebihan Ujian Objektif
Antaranya ialah;
- Objektif ujian lebih jelas dan tepat.
- Bebas daripada penyelewengan pemarkahan.
- Mempunyai nilai diagnostik yang tinggi.
- Dapat dimarkat (diberi. dikira markah-markah) dengan cepat.
- Boleh diperiksa dengn komputer, mesin atau orang yang tidak berpengalaman.
Kelemahan Ujian Objektif
Antaranya ialah;
- Tidak dapat mengukur kebolehan pelajar memilih, mengatur dan membuat pilihan jawapan dengan tepat.
- Mempunyai kecenderungan meneka jawapan bukan berdasarkan pengetahuan.
- Calon terpaksa menggunakan banyak masa untuk membaca dan berfikir.
- Sukar menyediakan soalan berkualiti.
- Tidak dapat mengukur keaslian jawapan dan kemahiran berfikir pelajar.
- Kurang sesuai untuk menguji kognitif peringkat tinggi pelajar.
- Kurang sesuai dilakukan secara formatif.
UJIAN SUBJEKTIF
- Soalan jenis subjektif terbahagi kepada beberapa pecahan seperti berikut;
- Item jenis struktur
- Item jenis esei
- Item jenis ujian
Kelebihan Ujian Subjektif
Antaranya;
- Dapat mengukur kebolehn dan kemampuan murid berfikir dengan menggunakan aras tinggi.
- Tiada kecenderungan murid meneka dan meniru.
- Mudah dibina atau disediakan.
- Sesuai digunakan untuk menguji kognitif peringkat tinggi pelajar.
- Dapat mengukur keaslian jawapan.
- Dapat mengesan kelemahan dan tahan penguasaan pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran.
Kelehaman Ujian Subjektif
Antaranya;
- Perbezaan pemarkahan daripada penilai yang berlainan.
- Tidak boleh diperiksa oleh mesin atau orang yang tidak berpengalaman/ berpengetahuan.
- Lambat atau mengambil masa yang lama dalam proses pemarkahan.
- Mempunyai nilai diagnostik yang rendah.
- Bentuk tulisan dan gaya bahasa mempengaruhi pemarkahan/ penilaian.
- Memerlukan banyak masa semasa menjawab.
No comments:
Post a Comment