Tuesday, July 3, 2012

Tajuk 5: Jenis Penilaian Bahasa

Sinopsis:

Tajuk ini membolehkan pelajar mengetahui dan mendalami jenis-jenis penilaian bahasa yang boleh digunakan oleh guru dalam menjalankan proses p & p Bahasa Melayu dengan lebih berkesazn.  Jenis penilaian tersebut merangkumi ujian;
  1. Formatf 
  2. Sumatif
  3. Kefasihan
  4. Kemajuan
  5. Bakat dan;
  6. Pencapaian
 
Ujian formatif

  • dibina untuk menguji sesuatu unit kemahiran atau subkemahiran bahasa yang telah dipelajari.
  • biasanya skop p & p tersebut dibina agak terhad dan tidak luas, berbentuk khusus dan terhad kepada unit tertentu dalam pendidikan bahasa.
  • berasaskan kemahiran.
  • tujuan;
    • menguji kemajuan murid dalam mencapai atau menguasai subkemahiran bahasa bagi bacaan dan kefahaman.
    • memperbaiki kurikulum.
  • dalam penilaian bahasa, perkara yang perlu dinilai ialah;
    • a) tahap penguasaan murid dalam kemahiran berbahasa.
    • b) tahap penguasaan tatabahasa dengan betul, tepat dan gramatis (sempurna struktur dan sempurna makna).
    • c) kematangan pemikiran murid.
    • d) kepekaan pelajar terhadap nilai-nilai murni masyarakat.
  • terdapat empat (4) jenis ujian bahasa yang boleh dibina, iaitu;
    • membina ayat
    • menyambung ayat
    • membina atau menyusun perenggan
    • menulis secara terkawal
    • menulis secara terpimpin

Prosedur melaksanakan penilaian formatif

  1. Tentukan topik pembelajaran
  2. Hubung kait elemen-elemen dalam topik
  3. Bentuk soalan ujian
  4. Cadangan tindakan susulan

Tujuan penilaian formatif
  • Memperbaiki p & p.
  • Meningkatkan pencapaian murid.
  • Memperbaiki kualiti dan meramal pencapaian pelajar.
  • Guru dapat meningkatkan pencapaian pelajar dari semasa ke semasa.
  • Mengubahsuai pengajaran guru dan menentukan pendekatan yang lebih sesuai/ baik.
  • Memberi bimbingan kepada pelajar melalui bantuan guru atau rakan sebaya.
  • Pelajar lebih bersedia menduduki peperiksaan.
  • Bermanfaat kepada kedua-dua belah pihak.
  • Memberi motivasi.

Ujian Sumatif

  • diberi atau dilaksanakan pada penghujung sesuatu kursus atau program.
  • tujuan;
    • mentaksir sejauh mana objektif kursus atau program telah tercapai dan sejauh mana pengetahuan dan kemahiran telah diperoleh.
  • dibuat secara berterusan/ berkala.
  • pencapaian murid dinyatakan dalam bentuk gred, skor atau markah dan direkod untuk simpanan sekolah dan ibu bapa.
  • keputusan ujian boleh digunakan untuk merancang aktiviti dan menempatkan semula pelajar.

Ujian Kefasihan

  • bertujuan menentukan setakat mana seseorang itu mengetahui dan menguasai bahasa secara keseluruhan.
  • Ia tidak berdasarkan kepada kandungan tetapi lebih kepada menguasai bahasa.
  • Antara bentuk aktiviti ujian kefasihan;
    • penyebutan dan pengucapan 
    • kadar kelajuan bacaan
    • Intonasi dan nada yang sesuai
    • pemilihan ungkapan yang betul
    • mimik muka dan posisi tubuh
    • kedudukan buku yang betul
    • pergerakan mata
    • bacaan ikut pecahan ayat atau jeda
    • perbuatan-perbuatan yang mengganggu kefasihan

No comments:

Post a Comment