Sinopsis:
Tajuk ini membolehkan pelajar mengetahui dan mendalami jenis-jenis penilaian bahasa yang boleh digunakan oleh guru dalam menjalankan proses p & p Bahasa Melayu dengan lebih berkesazn. Jenis penilaian tersebut merangkumi ujian;
- Formatf
- Sumatif
- Kefasihan
- Kemajuan
- Bakat dan;
- Pencapaian
Ujian formatif
- dibina untuk menguji sesuatu unit kemahiran atau subkemahiran bahasa yang telah dipelajari.
- biasanya skop p & p tersebut dibina agak terhad dan tidak luas, berbentuk khusus dan terhad kepada unit tertentu dalam pendidikan bahasa.
- berasaskan kemahiran.
- tujuan;
- menguji kemajuan murid dalam mencapai atau menguasai subkemahiran bahasa bagi bacaan dan kefahaman.
- memperbaiki kurikulum.
- dalam penilaian bahasa, perkara yang perlu dinilai ialah;
- a) tahap penguasaan murid dalam kemahiran berbahasa.
- b) tahap penguasaan tatabahasa dengan betul, tepat dan gramatis (sempurna struktur dan sempurna makna).
- c) kematangan pemikiran murid.
- d) kepekaan pelajar terhadap nilai-nilai murni masyarakat.
- terdapat empat (4) jenis ujian bahasa yang boleh dibina, iaitu;
- membina ayat
- menyambung ayat
- membina atau menyusun perenggan
- menulis secara terkawal
- menulis secara terpimpin
Prosedur melaksanakan penilaian formatif
- Tentukan topik pembelajaran
- Hubung kait elemen-elemen dalam topik
- Bentuk soalan ujian
- Cadangan tindakan susulan
Tujuan penilaian formatif
- Memperbaiki p & p.
- Meningkatkan pencapaian murid.
- Memperbaiki kualiti dan meramal pencapaian pelajar.
- Guru dapat meningkatkan pencapaian pelajar dari semasa ke semasa.
- Mengubahsuai pengajaran guru dan menentukan pendekatan yang lebih sesuai/ baik.
- Memberi bimbingan kepada pelajar melalui bantuan guru atau rakan sebaya.
- Pelajar lebih bersedia menduduki peperiksaan.
- Bermanfaat kepada kedua-dua belah pihak.
- Memberi motivasi.
Ujian Sumatif
- diberi atau dilaksanakan pada penghujung sesuatu kursus atau program.
- tujuan;
- mentaksir sejauh mana objektif kursus atau program telah tercapai dan sejauh mana pengetahuan dan kemahiran telah diperoleh.
- dibuat secara berterusan/ berkala.
- pencapaian murid dinyatakan dalam bentuk gred, skor atau markah dan direkod untuk simpanan sekolah dan ibu bapa.
- keputusan ujian boleh digunakan untuk merancang aktiviti dan menempatkan semula pelajar.
Ujian Kefasihan
- bertujuan menentukan setakat mana seseorang itu mengetahui dan menguasai bahasa secara keseluruhan.
- Ia tidak berdasarkan kepada kandungan tetapi lebih kepada menguasai bahasa.
- Antara bentuk aktiviti ujian kefasihan;
- penyebutan dan pengucapan
- kadar kelajuan bacaan
- Intonasi dan nada yang sesuai
- pemilihan ungkapan yang betul
- mimik muka dan posisi tubuh
- kedudukan buku yang betul
- pergerakan mata
- bacaan ikut pecahan ayat atau jeda
- perbuatan-perbuatan yang mengganggu kefasihan
No comments:
Post a Comment